Reklám Reklám Reklám Reklám Reklám Reklám Reklám
Frame
Frame
Frame
Frame
Főoldal » Sorozatok » Mantrák » 4/10. rész - Zöld Tara Mantra
4/10. rész:
Zöld Tara Mantra

Tara

Tara, melynek jelentése „Csillag” (tibeti nyelven Drolma), az együttérzés és a védelem istennője, Avalokitésvara – tibeti nevén Csenrézi – női párja a buddhista mitológiában. Mégis először az indiai hinduizmusban jelent meg Parvati istenség manifesztációjaként. Mivel a nőiség elvét a buddhizmusban nem tisztelték Kr. u. a 4. századig, így Tara valószínűleg Kr. u. a 6. században lépett be a buddhista mitológiába.

A hagyomány szerint, amikor Avalokitésvara az emberek mérhetetlen szenvedését látva könnyezni kezdett, könnyeiből egy kis tó született, melyben egy lótuszvirág keletkezett. Amikor ez a lótuszvirág kinyílt, akkor született meg Tara (tibeti nevén Sgrol-ma=”Ő, a megmentő”), az első női, és az egyik leginkább imádott istenség a tibeti buddhizmusban.





Tarának összesen 21 megnyilvánulási formája létezik. Legismertebb ezek közül a Zöld Tara, és a Fehér Tara. Egy másik, az előzőhöz hasonló buddhista hagyomány szerint Zöld Tara Avalokitésvara bal szemének könnyéből, Fehér Tara pedig a jobb szemének a könnyéből született. Zöld Tara a Föld Istennőjeként az éjszakát képviseli, aki legyőzi az akadályokat és segít megmenteni az embereket a veszélytől. Fehér Tara pedig a nappal Istennőjeként a béke, a védelem és a hosszú élet hírnöke. Ketten együtt szimbolizálják a végtelen együttérzés Istennőjét, aki éjjel-nappal a szenvedés enyhítésén fáradozik.

Egy harmadik legenda szerint Tara Avalokitésvara egyik szeméből eredő kék fényből született és Avalokitésvara hitvese.









Zöld Tara Fehér Tara

A Zöld Tara mantra Tarát, mint nemes, magasztos és dicsőséges felszabadítót szólítja meg. Bizonyos szempontból hasonlít a katolikus egyház Szűz Máriájához, hiszen Tara ugyanúgy meghallgatja az imákat és ugyanúgy segíteni kívánja az embereket, akárcsak a Szűzanya.

A mantra

A Tara mantra (om tare tuttare ture svaha) az egyik leginkább használatos mantra a tibeti buddhizmusban a Csenrézi mantra után (om mani padme hum). Megszabadít a félelmektől, eltávolítja az akadályokat, előmozdítja a jó szándékokat és segít biztosítani a jó közérzetet. A mantra mondogatása nagyon hasznos tud lenni, hiszen egyrészt elnyomja a félelmeket, ugyanakkor feltölti az embert pozitív energiával.





Mint ahogyan más mantrát (lásd Om mani padme hum), úgy a Zöld Tara mantrát is eltérőképpen ejtik ki a különböző területeken. A tibeti (szanszkrit) kiejtésben az utolsó szót „Szóha”-nak mondják. Ez ugyan technikai szempontból helytelen, de ez mögött sok évszázados hagyomány áll. A helyes kiejtést az indiai területen találhatjuk meg, ahol az utolsó szót „Szvaha”-ként ejtik. Természetesen mindkét forma jó, és ugyanazt jelenti: „Meghajolok előtted!” „Áldás rád!”

Ajánlókép

Om Tare Tuttare Ture Svaha - 01:29

A hanganyag letöltéséhez kattintson jobb egérgombbal a letöltés feliratra és válassza a hivatkozás vagy link mentése más néven opciót!

A mantra szó szerinti jelentése:

„Tare” – a Tara megfelelője: „O, Tara!”
„Tu” – egy felkiáltás: „Könyörgök!” Így a „tuttare” valami ilyesmit jelenthet: „Könyörgök neked, O, Tara!”
„Ture” – a Tura megfelelője, ami „gyorsat” jelent: „O, te gyors!”
„Shava” – „Áldás rád!”

„OM, O, Tara! Könyörgök neked, O Tara! O te gyors! Áldás rád!”

A mantra szimbolikus jelentése

Om: Az Om szótagnak tulajdonképpen nincs fogalmi jelentése. Az OM hang magában foglalja az egész univerzumot, a múltat, a jelent és a jövőt. (Az Om-ról bővebben itt olvashatsz.)

A mantra középső részében a Tara nevének a „játékát” figyelhetjük meg. Sangharakshita szerint a mantra hagyományos magyarázata az, hogy Tara nevének a variációi képviselik az üdvözülés három lépcsőfokát.

• Tarea földi veszélyektől és szenvedéstől való felszabadítás (materiális fenyegetésektől való védelem: árvíz, földrengés, elemi csapások, bűn, vadállatok, balesetek)

• Tuttarespirituális megszabadítást képviseli, azaz a lelki veszélyekkel szemben ad védelmet: kapzsiság, gyűlölet, csalódás (ez a három tényező okozza szenvedéseinket)

• Ture – a szellemi út szempontjából a felszabadulás önzetlen útját, az egyetemes üdvözülést képviseli. Ez a bódhiszattva útja, ahol együttérzően csatlakozunk másokhoz, hogy segítsük őket megszabadítani szenvedéseiktől, ugyanakkor mi magunk is törekszünk arra, hogy elérjük a megvilágosodást. Tara tulajdonképpen megóv minket attól a hittől, hogy a spirituális fejlődés a saját szenvedéseinktől való megszabadításunkat jelenti, és arra tanít minket, hogy együttérezzünk mások szenvedéseivel, mert ez az igazi spirituális fejlődés lényege.

o Mire megszabadulunk a földi veszélyektől és megtanítanak minket az együttérzésre, mi magunk is Tarává válunk. (A buddhista gyakorlatban az istenségek képviselik a saját belső lehetőségeinket. Így a mantrával lehetőség szerint mindenünk Tarává válik.)

• Svaha – A szanszkrit szótár szerint jelentése: „Áldás rád!’ Úgy is értelmezhetjük ezt az utolsó áldást, mint a felismerést, hogy Tarává váltunk.

„Óh Isteni Tara, Te, aki felszabadítasz a szenvedés alól, megóvsz a csapásoktól, megvédesz a veszedelmektől! Megvéded azokat, akiket fenyeget a kapzsiság, a gyűlölet és a csalódás veszélye. A spirituális úton elhozod nekünk a felszabadulás önzetlen útját, az egyetemes üdvösséget. Megmentesz a fájdalomtól és a szenvedéstől. Megtanítasz minket együttérezni mások szenvedésével. Áldott légy!”

Források:

2011. október 20., csütörtök
Megosztás

Ossza meg gondolatait, véleményét!

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

*
*(rejtve marad)